2

2

-1

0

Nowości

Promocje

[]

Najnowsze Artykuły
Poprawna, bezpieczna suplementacja

Zdecydowana większość osób skupia się na tym jakie suplementy należy przyjmować celem dla lepszego zdrowia. Jednak o prócz tego czym się suplementować, niezwykle istotne pozostaje również jak przyjmować suplementy.

Tagi
Zdrowe kości w każdym wieku - jak tego dokonać?
Zdrowe kości w każdym wieku - jak tego dokonać?

Szkielet - kości

Jaką rolę w funkcjonowaniu organizmu pełnią kości? Jak dbać o układ ruchu, aby cieszyć się zdrowiem i pełną sprawnością przez długie lata?


Spis treści


Zdrowe kości to podstawa długiego życia. Ograniczają ryzyko wystąpienia schorzeń układu ruchu.

Osteoporoza

Najczęściej spotykane schorzenie kości. Choroba ta znacznie pogarsza jakość życia, wywołuje dolegliwości bólowe i utratę niezależności.

Mimo, iż osteoporoza dotyka ogromnej liczby ludzi, zwłaszcza w podeszłym wieku, warto pamiętać, że można jej zapobiegać już znacznie wcześniej.

Rola kości w funkcjonowaniu organizmu

Kości tworzą one bierną część aparatu ruchu, a ich zdrowie w znaczącym stopniu wpływa na funkcjonowanie wielu innych struktur, np. mięśniowych. Kości są swego rodzaju "rusztowaniem", na którym opierają się mięśnie.

Układ kostny wraz z mięśniami, umożliwiają utrzymanie prawidłowej postawy ciała, a także poruszanie się.

Jednak mocne kości to nie tylko sprawnie funkcjonujący układ ruchu. Dobra kondycja szkieletu wpływa na ochronę narządów wewnętrznych.

Zdrowe kości to także mniejsze ryzyko urazów i kontuzji podczas aktywności fizycznej lub w razie wypadków.

Jedną z najważniejszych kwestii wpływających na funkcjonowanie całego organizmu, jest dostarczanie mu niezbędnych do życia substancji mineralnych. Jednym z głównych zadań kości jest również magazynowanie wapnia i fosforu.

Kości odpowiadają także za wytwarzanie odpowiednich ilości czerwonego szpiku kostnego.

Okres dojrzewania, a układ kostny

Układ kostny zaczyna kształtować się jeszcze przed narodzinami dziecka. W tym okresie dużą rolę odgrywa genetyka oraz styl życia matki.

Jednak kluczowy czas, w którym tak naprawdę determinowana jest szczytowa masa kostna to okres dzieciństwa i dojrzewania.

To właśnie wtedy ma miejsce różnicowanie się struktury tkanki oraz przyrost masy kostnej. Wpływ na wykształcenie zdrowych i mocnych kości ma wiele czynników. Są to m.in:

  • predyspozycje genetyczne
  • czynniki środowiskowe
  • przebyte choroby przewlekłe
  • aktywność fizyczna
  • sposób odżywiania

Czym jest masa kostna?

Masę kostną określić można jako stosunek ilości tworzonej kości do kości niszczonej.

Szacuje się, że w ciągu roku, aż 10% masy kostnej może ulec wymianie. Moment, w którym masa kostna osiąga szczytową wartość, determinuje intensywność procesów kościotworzenia i kościoniszczenia.

Okres dorastania to czas, w którym układ kostny się rozwija, a po przekroczeniu 40 roku życia, u większości osób zaczyna zmniejszać się ilość masy kostnej.

Szczytowa masa kostna jest uzyskiwana zazwyczaj w okolicach 30 roku życia.

Szacuje się, że masa kostna dorosłego człowieka powinna stanowić około 13% jego całościowej wagi ciała. Wraz z wiekiem wartość ta zaczyna spadać. Najszybciej następuje to w przypadku kobiet po okresie menopauzy.

Zagrożenia wynikające z niskiej masy kostnej to przede wszystkim zachorowanie na osteoporozę i narażenie na wystąpienie złamań o charakterze osteoporotycznym.

Niska masa kostna - leczenie

Proces terapeutyczny wymaga regularnego przyjmowania suplementów zaleconych przez lekarza, przejścia na dietę gwarantującą odpowiednią podaż wapnia, a także wprowadzenia do codziennej rutyny aktywności fizycznej.

Warto pamiętać, że aby zapobiec osteoporozie należy również dbać o profilaktykę. Do najczęstszych czynników negatywnie wpływających na kości zalicza się spożywanie alkoholu i palenie papierosów.

Szkodliwe są także częste upadki oraz nieprawidłowe BMI. Warto więc dbać o aktywny tryb życia i zdrową dietę, która dostarczy do organizmu niezbędne witaminy i substancje odżywcze.


 Zobacz produkt

CalciNeff

WITAMINA D3 2000 IU - 120 KAPSUŁEK


Czynniki negatywnie wpływające na zdrowie kości

Styl życia i genetyka to główne aspekty dotyczące profilaktyki chorób układu kostnego. Jakie czynniki wpływają negatywnie na stan zdrowia kości? Czego można unikać, aby nie narazić się na osteoporozę w przyszłości, a jakie czynniki ryzyka są zapisane w genach?

Wapń to podstawowy budulec zębów i kości. Brak odpowiedniej podaży wapnia w diecie determinuje osiągnięcie zbyt niskiej szczytowej masy kostnej i wywołanie problemów dotyczących funkcjonowania układu ruchu.

Regularna aktywność fizyczna wpływa na obciążenie szkieletu. Dzięki temu następuje stymulacja powstawania kości i tym samym zwiększania masy kostnej. Brak ruchu skutkuje znacznie zwiększonym ryzykiem wystąpienia osteoporozy.

Tytoń i alkohol zaburzają proces wchłaniania wapnia i sprawiają, że jest on szybciej wydalany z organizmu.

Szczególna grupa ryzyka to kobiety, które mają niską masę ciała lub są w okresie pomenopauzalnym. Wraz z wiekiem spada masa kostna i zwiększa się ryzyko wystąpienia osteoporozy.

Badania wskazują, że najbardziej narażone na problemy dotyczące kości są białe kobiety (głównie pochodzenia europejskiego i azjatyckiego). Najrzadziej na osteoporozę chorują czarnoskórzy mężczyźni.

Zaburzenia dotyczące pracy tarczycy oraz nadnerczy wpływają na całościowe funkcjonowanie gospodarki hormonalnej. Hormony z kolei odpowiadają chociażby za prawidłowy proces wchłaniania wapnia.

Niski poziom testosteronu u mężczyzn oraz estrogenów u kobiet wpływa negatywnie na stan tkanki kostnej. Są to hormony, które mają za zadanie stabilizować obrót kostny oraz chronić przed utratą masy kostnej.

Źle zbilansowana dieta lub niedostateczna podaż kalorii wpływają nie tylko na wchłanianie wapnia, ale też na aktywność komórek kościotwórczych. Również niedobór witaminy D może wywołać zaburzenia dotyczące mineralizacji kości.

Choroby przewlekłe takie jak zespół złego wchłaniania czy anoreksja, a także leki przyjmowane na stałe, mogą negatywnie wpływać na strukturę kości. Środki farmakologiczne, które zwiększają ryzyko wystąpienia osteoporozy w przyszłości to m.in inhibitory pompy protonowej, heparyna czy leki przeciwdrgawkowe.

Jak dbać o kości?


 Zobacz produkt

Węglan wapnia

CalciNeff Węglan wapnia 1000mg, 120 tabletek


Aby zadbać o zdrowe kości, należy zacząć od dobrze zbilansowanej diety. Powinna być ona bogata w wapń. Warto więc wybierać produkty takie jak mleko, nabiał, ryby, orzechy i zielone warzywa.

Pozytywny wpływ ma również odpowiednia suplementacja. Badania wskazują, że dzieci przed ukończeniem trzeciego roku życia, powinny otrzymywać 700 mg wapnia, a dzieci starsze i osoby dorosłe - 1000 mg.

Witamina D odgrywa znaczącą rolę w procesie wchłaniania wapnia. Jej źródłem jest światło słoneczne i niektóre ryby.

Wiele osób cierpi na niedobór tej substancji, dlatego zaleca się jej suplementację przez cały rok kalendarzowy. Dzięki temu można uzyskać lepsze samopoczucie i zmniejszyć ryzyko złamań. Aby utrzymać odpowiednią wchłanialność wapnia i witaminy D warto zrezygnować ze spożywania alkoholu i innych używek.

Zapobieganie osteoporozie

Kluczowy element stanowi regularna aktywność fizyczna. Warto pamiętać o tym, że nie wystarczą zwykłe spacery czy wycieczki rowerowe. Wysoce wskazany jest dynamiczny ruch, który pobudzi procesy tworzenia się kości.

Wskazane jest również wykonywanie ćwiczeń w wodzie. Jest to dobry typ aktywności dla osób starszych, ponieważ minimalizuje ryzyko wystąpienia kontuzji.

Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoplo.pl