2

2

-1

0

Nowości

Promocje

[]

Paczkomaty InPost
Paczkomaty InPost
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła?
Najnowsze Artykuły
Napięcie i stres - jak je pokonać?

W wyniku nadmiernego stresu pojawiają się objawy psychosomatyczne tj. ból głowy, mięśni czy kręgosłupa, problemy z koncentracją oraz bezsenność. Chroniczny stres negatywnie wpływa na układ nerwowy, pracę serca oraz innych organów.

Jak pokonać zgagę?

Zgaga to nieprzyjemna dolegliwość, która pojawia się zazwyczaj po zjedzeniu posiłku. Schorzenie to polega na cofaniu się soków żołądkowych do przełyku, co powoduje podrażnienia i uczucie palenia. Co jest najczęstszą przyczyną zgagi i jak sobie z nią radzić?

Strzelające kolana

Kolano to jeden z najbardziej skomplikowanych stawów, niezbędny do prawidłowego poruszania się. Problem strzykających kolan pojawia się u osób w różnym wieku. Objawu nie należy bagatelizować.

Suplementy z witaminą D3

Witamina D pomaga regulować ilość wapnia i fosforanów w organizmie, które są potrzebne do utrzymania zdrowych kości, zębów i mięśni. Brak witaminy D może prowadzić do wielu problemów układu kostnego, w tym nawet do deformacji kości. Regularna suplementacja witaminą D jest szczególnie istotna w okresie jesienno-zimowym.

Witamina D3


Witamina D3 - dla dzieci i dorosłych

Witamina d3 pełni bardzo ważną rolę w organizmie człowieka. Jej główną funkcją jest utrzymanie optymalnego poziomu wapnia i fosforu. Witamina d3 ma bezpośredni wpływ na rozwój kości podczas wzrostu i utrzymanie ich w dobrej formie w wieku dorosłym. Odpowiedni poziom witaminy d3 w organizmie wpływa również na funkcjonowanie układu odpornościowego. Warto poznać wszystkie zalety suplementacji witaminy d3, aby móc w pełni docenić rolę jaką pełni w organizmie.

Naturalna witamina D – synteza i występowanie

Popularne jest stwierdzenie, że witamina D to witamina ze słońca. Większość naturalnej witaminy D w ludzkim ciele powstaje w skórze, pod wpływem działania promieniowania UV, z promieni słonecznych. To właśnie słońce jest najlepszym źródłem witaminy D dla człowieka. W krajach o ciepłym klimacie rzadziej dochodzi do niedoborów witaminy D. W naszej szerokości geograficznej suplementacja witaminy d3 jest wskazana, a nawet konieczna.

Witamina D znajduje się również w wielu produktach spożywczych. Niemniej, spożywanie pokarmów zawierających witaminę D3 lub D2 nie chroni skutecznie przed niedoborem. W tym miejscu warto podkreślić podział na witaminę D3 i D2. Witamina D to ogólnie przyjęta nazwa dla chemicznych związków steroidowych rozpuszczalnych w tłuszczach. Zaliczamy do nich ergokalcyferol, czyli witaminę D2 oraz cholekalcyferol, czyli witaminę D3.

Witamina D2 i D3 różnią się pochodzeniem. Witamina D3 występuje w takich pokarmach jak tran, ryby, nabiał czy mięso. Z kolei, witamina D2 występuje w grzybach takich jak borowik, kurka czy pieczarka.

Uważa się, że witamina D3 ma lepszą biodostępność od witaminy D2 i skuteczniej wpływa na wzrost witaminy D we krwi. Jest to jeden z powodów dla których witamina D3 najczęściej spotykana jest w suplementach, także w takiej formie jak witamina D3 w kroplach.

Biorąc pod uwagę, że witamina d3 występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego, osoby na diecie wegańskiej powinny w szczególny sposób dbać o dostarczanie do organizmu witaminy D. Wraz z pożywieniem w postaci witaminy d2 lub w postaci suplementów witaminy d3.

Witamina D3 – informacje podstawowe

Decydując się na suplementację witaminy B3 warto poznać korzyści płynące z codziennej suplementacji witaminą D3:

  • zapobiega krzywicy
  • przeciwdziała osteoporozie
  • jest odpowiedzialna za mineralizację i prawidłową budowę kości
  • ma wpływ na zdrowe i mocne zęby
  • wpływa na mniejsze ryzyko choroby Alzheimera i zaburzeń kognitywnych
  • działa antykancerogennie
  • wpływa na odporność
  • działa profilaktycznie zapobiegając wielu schorzeniom

Warto znać różnice między witaminą D a D3. Prowadzone od lat badania potwierdzają, że witamina D jest formą nieaktywną. Pomiędzy jej podaniem, a odpowiedzią biologiczną organizmu mija długi czas. Witamina D3 pod wpływem promieni słonecznych zostaje zsyntetyzowana w skórze. Następnie, ulega dalszym przemianom, w wątrobie i nerkach. Witamina D3 zyskuje w organizmie formę aktywną, znaną pod nazwą 1,25-dihydroksycholekalcyferolu. To właśnie ta forma witaminy D3 uczestniczy w wielu procesach zachodzących w organizmie.

Rola witaminy D w procesie regulacji homeostazy fosforanów i wapnia

Regulacja gospodarki minerałami, a konkretnie wapniem i fosforem, za które odpowiedzialna jest witamina D nazywana jest działaniem kalcemicznym. W jelitach następuje zwiększone wchłanianie wapnia, w nerkach wapń ulega reabsorbcji. Dzięki temu zwiększasię stężenie fosforanów i wapnia wekrwi.

Działanie witaminy Dw kościach, w dużym uproszczeniu polega na pobudzaniu osteoblastów do wzrostu oraz wytwarzania tzw. osteokalcyny i fosfatazy.

Niedobory witaminy D3

Witamina D3 wpływa na wiele aspektów zdrowia. Od dawna wiadomo, że ma kluczowe znaczenie dla prawidłowej gospodarki wapnia i fosforu. Niemniej, coraz częściej wykazuje się związki pomiędzy zwiększoną zachorowalnością na niektóre choroby, a obniżonym poziomem witaminy D w organizmie.

Prowadzone badania coraz częściej wskazują na zależności braku witaminy D w organizmie, a występowanie cukrzycy czy depresji. Liczne badania powodują wzrost wiedzy na temat witaminy D3 i konieczności jej suplementacji, u ludzi żyjących na wielu szerokościach geograficznych.

Choroby, które coraz częściej wiąże się z niedoborem witaminy D to:

  • cukrzyca typu 1
  • stwardnienie rozsiane
  • nadciśnienie tętnicze
  • choroba wieńcowa
  • miażdżyca
  • reumatoidalne zapalenie stawów
  • nowotwory jelita grubego
  • nowotwory sutka
  • nowotwory prostaty
  • astma oskrzelowa
  • choroba Leśniowskiego-Crohna

Warto podkreślić, że objawy braku witaminy D3 mogą przejawiać się także poprzez zaostrzenie się stanów chorobowych. Witamina D ma kompleksowe działanie na organizm. warto wiedzieć czym skutkuje niedobór witaminy D.

Regularna suplementacja witaminy D3 jest ważna dla poprawy ogólnego stanu zdrowia. Ma także znaczenie profilaktyczne. To, po jakim czasie nastąpi poprawa stanu zdrowia w przypadku rozpoczęcia suplementacji witaminy D3 zależy od wielu czynników i ogólnego stanu zdrowia. Należy podkreślić, że zaleca się, aby witaminę D3 suplementować od pierwszych dni życia, przez cały rok.

Samoobserwacja – najczęstsze dolegliwości związane z niedoborem witaminy D3

Niedobór witaminy D wiąże się z podniesionym ryzykiem wielu chorób. Brak witaminy D3 daje dość specyficzne objawy, które powinny skłonić do przeprowadzenia badań i ewentualnego zwiększenia dawki suplementowanej witaminy D3.

Do najczęściej występujących objawów niedoboru witaminy D zaliczamy:

  • złą kondycję włosów
  • pogorszenie nastroju
  • bóle mięśniowe
  • bóle stawowe
  • problem z gojeniem się ran
  • przewlekłe zmęczenie
  • spadek odporności

Przy zaobserwowaniu kilku z wyżej opisanych objawów warto zasięgnąć porady specjalisty i zbadać poziom witaminy D we krwi. W wielu przypadkach, rozwiązaniem problemów jest codzienna suplementacja witaminy D3, w odpowiednio dobranej dawce.

Objawy przedawkowania witaminy D3

Podobnie jak niedobór, także zbyt duża ilość witaminy D3 może mieć negatywny wpływ na samopoczucie. Z tego względu bez wyraźnych wskazań nie powinno się przekraczać zalecanej dziennej dawki.

Suplementacja witaminy D, ale też innych witamin i minerałów powinna być przede wszystkim systematyczna. Wtedy daje najlepsze rezultaty i zmniejsza ryzyko nadmiaru i niedoborów.

Nadmiar witaminy D daje specyficzne objawy. Należą do nich:

  • metaliczny posmak w ustach
  • suchość w ustach
  • częste bóle głowy
  • brak apetytu
  • nudności
  • zaparcia

Zbyt wysoki poziom witaminy D może skutkować groźnym dla zdrowia zwapnieniem kości, a także stwardnieniem tkanek naczyń krwionośnych i innych narządów. Przy obserwacji niepokojących objawów koniecznie należy zbadać poziom witaminy D we krwi.

Witamina d3 dla dzieci - zasady suplementacji

Zgodnie z zaleceniami Zarządu Polskiego Towarzystwa Endokrynologii i Diabetologii Dziecięcej suplementacja witaminy D3 polecana jest od pierwszych dni życia. Niedobór witaminy D u kobiet ciężarnych może wiązać się ze zwiększonym ryzykiem takich schorzeń jak: cukrzyca ciążowa, stan przedrzucawkowy. W skrajnych przypadkach może prowadzić do przedwczesnego porodu.

U wcześniaków zaleca się dzienną dawkę witaminy D3 w ilości od 400 do 800 IU/dzień. Dodatkowo zalecana jest kontrola stężenia kalcydiolu aby uniknąć przedawkowania. Noworodki i niemowlęta urodzone w terminie także powinny suplementować witaminę D, w dawkach zależnych od wieku.

Odpowiednio:

  • 400 IU/dzień do ukończenia 6 miesiąca życia,
  • 400-600 IU/dzień po ukończeniu 6 miesiąca życia

Zgodnie z zaleceniami między 1 a 10 rokiem życia poleca się dawkę witaminy d3 w ilości 600-1000 IU/dzień przez cały rok. Młodzież w wieku 11-18 powinna przyjmować dawkę identyczną jak osoby dorosłe i seniorzy przed ukończeniem 75 roku życia, w ilości 800-2000 IU/dzień przez cały rok.

Witamina d3 dla dorosłych – zalecane dawkowanie

Zaleca się, aby osoby dorosłe suplementowały witaminę D przez cały rok. Zalecana dawka dla osób między 19 a 75 rokiem życia to 800-2000 IU/dzień. Dawka witaminy d3 może, ale nie musi być zmniejszona w zależności od nawyków życiowych, a przede wszystkim od ekspozycji na słońce w ciągu roku.

Większą dawkę witaminy d3 poleca się seniorom po 75 roku życia i wynosi ona 2000-4000 IU/dzień przez cały rok.

Warto podkreślić, że zaleca się, aby witaminę d3 w kroplach (jak również w innej postaci) przyjmować w pierwszej części dnia. Witamina D należy do grupy witamin, które rozpuszczają się w tłuszczach, dlatego najlepiej przyjmować ją wraz z posiłkiem. Przyjmowanie witaminy D wieczorem może mieć negatywne konsekwencje w postaci trudności z zaśnięciem, a nawet bezsenności.

Ludzki organizm wytwarza witaminę D pod wpływem działania światła słonecznego, a konkretnie promieniowania UV. Szacuje się, że w ciepłych miesiącach, w słoneczny dzień dzienną dawkę witaminy D można pozyskać już po 15 minutach przebywania na słońcu w godzinach 10:00-15:00. Szacunek ten zakłada, że około 20% ciała będzie w tym czasie odsłonięte i wystawione na działanie promieni słonecznych.

Pomimo tego, że latem suplementacja witaminy D nie jest konieczna, zaleca się suplementację przez cały rok. Warto również regularnie badać poziom witaminy D we krwi. Pozwoli to na dobranie optymalnej dawki i zapobiegnie ewentualnym niedoborom. Bardzo wygodnym sposobem suplementacji jest witamina D3 w kroplach, którą podawać można osobom w każdym wieku odpowiednio dobierając dawkę.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoplo.pl