2

2

-1

0

Nowości

Promocje

[]

Najnowsze Artykuły
Tagi
Witamina B12 - Właściwości, działanie, dawkowanie
Witamina B12 - Właściwości, działanie, dawkowanie

Organizm ludzki, do poprawnego funkcjonowania, potrzebuje licznych związków mineralnych zawartych w składnikach spożywczych. Do niezbędnych składników należy między innymi witamina B12 (określana także jako tzw. kobalamina).


Spis treści


Jakie są najważniejsze korzyści wynikające ze stosowania witaminy B12 i na czym polega jej działanie? W jakich dawkach należy dawkować B12?

Witamina B12 – gdzie można ją znaleźć?

Dobrą wiadomość stanowi bez wątpienia informacja, że witaminę B12 można znaleźć w różnych rodzajach pokarmów. Związek ten jest zawarty w takich produktach spożywczych jak między innymi:

  • żółty ser,
  • jaja kurze,
  • ryby (szczególnie łosoś oraz tuńczyk) oraz owoce morza,
  • mięsa, w tym między innymi wieprzowina oraz wołowina,
  • nabiał – jogurty, mleko itd.

Witaminy B12 nie zawierają z kolei takie produkty obfite w inne rodzaje cennych związków mineralnych jak na przykład: banany, truskawki czy szpinak.

Korzystne działanie witaminy B12 – za co odpowiada w organizmie?

Witamina B12 to związek organiczny, którego korzystne działanie ma zarazem wszechstronny charakter. Jeśli znajduje się w organizmie we właściwych ilościach, odpowiada ona między innymi za:

  • wzrost i rozwój organizmu,
  • prawidłową pracę układu nerwowego oraz psychicznego (zapobiega na przykład wystąpieniu choroby Alzheimera).

Ponadto, jest ona wykorzystywana również podczas terapii osób cierpiących na raka trzustki oraz jelit.

Powyższe korzyści, choć istotne, to jeszcze nie wszystko, co daje witamina B12. Jakich problemów można uniknąć w przypadku odpowiedniej ilości B12?

Witamina B12, a bóle w stawach

Zbyt niska ilość witaminy B12 w ludzkim organizmie może spowodować silne bóle w stawach (szczególnie w stawach kolanowych) i kręgosłupie, a w skrajnych przypadkach doprowadza nawet do stopniowego niszczenia komórek znajdujących się w obrębie rdzenia kręgowego.

Ciśnienie krwi

Niedobór witaminy B12 wywołuje także groźne efekty w postaci ciśnienia krwi. Choć czasem jest to ignorowane zaburzenie, to w rzeczywistości może ono skutkować takimi groźnymi symptomami jak między innymi: problemy z koncentracją, bóle oraz zawroty głowy, nudności i omdlenia, szum w uszach.

Bielactwo

Spowodowane brakiem melaniny bielactwo to choroba skóry, której objawy są bardzo charakterystyczne. Na ciele występują wówczas najczęściej białe plamy. Według badań to schorzenie dermatologiczne wynika między innymi z niedoboru witaminy B12 oraz kwasu foliowego.

Anemia

Niedobór witaminy B12 może przyczynić się także do wystąpienia anemii (niedokrwistości). W efekcie mogą pojawić się groźne zaburzenia w układach:

  • pokarmowym (pogorszenie zmysłu smaku, ból języka, utrata apetytu, problemy gastryczne),
  • neurologicznym (porażenia kończyn, problemy z koordynacją ruchową, wzrokiem oraz słuchem).

Oprócz ww, mogą pojawić się inne objawy, w tym między innymi zakrzepica, a nawet przedwczesne siwienie.

Jeśli niedokrwistość została spowodowana przez zbyt niski poziom witaminy w organizmie, podstawę terapii powinno stanowić – oprócz zmiany diety – regularne dawkowanie suplementów witaminy B12.


 Zobacz produkt

witamina b12 - najlepszy suplement

Witamina B12


 

Witamina B12 – optymalna ilość i zapotrzebowanie

Aby móc cieszyć się z korzystnych efektów witaminy B12, należy pamiętać, że musi ona znajdować się w organizmie w odpowiednich ilościach.

Zasadniczo, przyjmuje się, że optymalny poziom kobalaminy w organizmie to przedział między 150 a 170 pmol/l w osoczu.

Jaki jest z kolei optymalne dzienne zapotrzebowanie na B12? Nie ma jednoznacznej, uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie – optimum jest uzależnione od takich czynników jak między innymi wiek.

Przykładowe zalecane wartości witaminy B12 w organizmie przedstawiono w poniższej tabeli.

Tabela 1. Dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę B12. Podział według grup


Kategoria osób Zalecany dzienny poziom witaminy B12 w organizmie (w mikrogramach – µg)
   
Osoby zdrowe, dorosłe (niezależnie od płci) Zalecany poziom witaminy B12 w organizmie to ok. 4 µg
Niemowlęta poniżej pierwszego roku życia Zalecany poziom witaminy B12 w organizmie to ok. 1,5 µg
Kobiety w ciąży, niezależnie od wieku Zalecany poziom witaminy B12 w organizmie to ok. 4-5 µg
Nastolatkowie Zalecany poziom witaminy B12 w organizmie to ok. 4 µg

Należy jednak przy tym pamiętać, że ukazane powyżej wartości zalecane to jedynie ogólne przedziały – indywidualne dzienne zapotrzebowanie może różnić się w zależności od trybu życia oraz stanu zdrowia.

Przykładowo, podczas walki ze wspomnianą już niedokrwistością konieczne może być dostarczanie nawet ok. 18-20 µg witaminy B12 każdego dnia.

Przyczyny niedoboru witaminy B12 – zła higiena?

Choć może wydawać się to nieoczywiste, to w rzeczywistości jedną z przyczyn niedoboru witaminy B12 w organizmie może być… nieodpowiednia higiena. Jeszcze bardziej zaskakujący może być fakt, że nie chodzi tu o higienę nieregularną czy zbyt mało intensywną.

Wręcz przeciwnie: witamina B12 powstaje w organizmie wskutek aktywności znajdujących się w nim bakterii (stąd jest ona czasem określana jako tzw. witamina brudu).

Taki stan rzeczy oznacza, że skuteczna higiena, choć jest niezbędna w celu ochrony przed chorobami grzybiczymi i zapewnia odpowiednie relacje z otoczeniem, może jednocześnie przyczynić się do poważnych niedoborów kobalaminy.

To właśnie dlatego zalecanym sposobem na uzupełnianie witaminy B12 jest – obok zbilansowanej diety – także spożywanie suplementów diety.

Nadmiar witaminy B12 także nie jest pożądany!

Podobnie jak w przypadku wielu innych korzystnych dla zdrowia składników mineralnych, również nadmiar witaminy B12 może wywołać w organizmie niepożądane skutki.

Co ważne, zbyt duże ilości kobalaminy mogą doprowadzić nie tylko do drobnych niedogodności – występuje wówczas poważne ryzyko chorób rujnujących cały organizm. Przykładowo, nadmiar witaminy B12 stwarza poważne ryzyko powstania chorób nowotworowych.

Witamina B12 – podsumowanie

Witamina B12 jest niezbędna do tego, by ludzki organizm mógł prawidłowo funkcjonować. Jej niedobory mogą przyczynić się do poważnych schorzeń. B12 znajduje się w naturalnej postaci w różnych pokarmach spożywanych na co dzień.

Z drugiej jednak strony, intensywny tryb życia może sprawić, że spożywanie pełnowartościowej diety każdego dnia staje się niewykonalne.

Na szczęście, taki stan rzeczy nie oznacza, że dostarczenie cennych związków odżywczych do organizmu jest niemożliwe. Wręcz przeciwnie – aby osiągnąć cel, należy skorzystać z suplementów diety.

Oczywiście, w długiej perspektywie suplementy nie zastąpią zdrowej, pełnowartościowej diety i powinny być stosowane jedynie jako element dodatkowy.

Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoplo.pl