2

2

-1

0

Nowości

Promocje

[]

Najnowsze Artykuły
Napięcie i stres - jak je pokonać?

W wyniku nadmiernego stresu pojawiają się objawy psychosomatyczne tj. ból głowy, mięśni czy kręgosłupa, problemy z koncentracją oraz bezsenność. Chroniczny stres negatywnie wpływa na układ nerwowy, pracę serca oraz innych organów.

Jak pokonać zgagę?

Zgaga to nieprzyjemna dolegliwość, która pojawia się zazwyczaj po zjedzeniu posiłku. Schorzenie to polega na cofaniu się soków żołądkowych do przełyku, co powoduje podrażnienia i uczucie palenia. Co jest najczęstszą przyczyną zgagi i jak sobie z nią radzić?

Strzelające kolana

Kolano to jeden z najbardziej skomplikowanych stawów, niezbędny do prawidłowego poruszania się. Problem strzykających kolan pojawia się u osób w różnym wieku. Objawu nie należy bagatelizować.

Tagi
Napięcie i stres - jak je pokonać?
Napięcie i stres - jak je pokonać?

stres

W wyniku nadmiernego stresu pojawiają się objawy psychosomatyczne tj. ból głowy, mięśni czy kręgosłupa, problemy z koncentracją oraz bezsenność. Chroniczny stres negatywnie wpływa na układ nerwowy, pracę serca oraz innych organów. Dlatego tak ważna jest walka ze stresem. Co robi z organizmem człowieka stres oraz jak go pokonać? Sprawdźmy.


Spis treści


Negatywny i pozytywny wpływ stresu na organizm człowieka

Stres bardzo często ma negatywny wpływ na organizm człowieka. Przewlekły stres może prowadzić do objawów psychosomatycznych oraz poważnych problemów zdrowotnych. Dzieje się tak, gdy stres jest odczuwany jako balast, z którym osoba dotknięta nie może sobie poradzić. Jest to tzw. negatywny stres. Jego efektem mogą być:

  • bezsenność
  • ból głowy
  • drażliwość
  • zmęczenie
  • lęk, a nawet ataki paniki
  • depresja

Stres może być także pozytywny. Naturalną reakcją na stres są:

  • napięcie mięśni
  • szybki puls
  • wzrost ciśnienia krwi

Stres pobudza do działania np. do ucieczki przed zagrożeniem lub do podjęcia kroków mających na celu rozwiązanie danego problemu. Pomaga osiągnąć dobre wyniki w sporcie, życiu zawodowym lub prywatnym.

Negatywny wpływ stresu na organizm człowieka

Stres, a ciśnienie

Obok czynników tj. niezdrowe odżywianie, używki oraz brak ruchu również nerwy mają negatywny wpływ na ciśnienie. W obliczu stresu wydzielane są tzw. hormony stresu – kortyzol oraz adrenalina, a naczynia krwionośne ulegają zwężeniu.

Stres chroniczny powoduje znaczny – czasami wręcz niebezpieczny dla zdrowia, wzrost ciśnienia tętniczego. Może prowadzić on do uszkodzenia serca, naczyń krwionośnych, a także innych organów.

Stres, a problemy ze wzrokiem

Często można zaobserwować naturalną reakcję na stres tj. powiększone gałki oczne. Popularne jest powiedzenie „Strach ma wielkie oczy”. Kolejna reakcja na nerwowe sytuacje to częste mruganie powiekami. Gdy opadną emocję objawy te bywają obiektem żartów.

Większość ludzi nie zdaje sobie sprawy z tego, że chroniczny stres może powodować problemy ze wzrokiem. W niektórych przypadkach może nawet doprowadzić do utraty wzroku. Nieświadomość tego faktu powoduje, że osoby mające problemy ze wzrokiem często koncentrują się na objawach, a nie na przyczynie.

Stres, a ciąża

Kobieta spodziewająca się dziecka jest szczególnie narażona na stres – zwłaszcza jeśli jest to pierwsza ciąża, lub gdy ma ona niestabilną sytuację zawodową, rodzinną czy też ekonomiczną.

Dodatkowo naturalną rzeczą jest fakt, że kobiecie w ciąży „szaleją hormony”. Należy zapewnić jej spokój. Nerwy w ciąży mogą prowadzić do różnego rodzaju powikłań – łącznie z poronieniem. Ze względu na duży stres może także dojść do wcześniejszego porodu.

Stres, a okres

Czy stres może opóźnić miesiączkę? Przewlekły stres ma ogromny wpływ na gospodarkę hormonalną kobiety, a co za tym idzie, również na cykl miesiączkowania. W wyniku niemalże nieustannego zdenerwowania okres może nastąpić zarówno wcześniej, jak i później. Warto wspomnieć o PMS (zespół napięcia przedmiesiączkowego).

Znacznie częściej oraz boleśniej dotyka on kobiety szczególnie narażone na stres.

Najczęstsze przyczyny stresu

Jakie są najczęstsze przyczyny stresu? W dzisiejszych czasach ludzie są szczególnie narażeni na stres. Może on być wywołany czynnikami tj.:

  • niestabilna sytuacja materialna
  • praca – np. zbyt duży zakres obowiązków, atmosfera w pracy
  • problemy w związku
  • choroba – własna lub osoby bliskiej
  • presja własna – na dobre wyniki we wszystkich sferach życia
  • brak czasu na własne zainteresowania
  • duża odpowiedzialność – np. za dziecko lub firmę
  • brak poczucia bezpieczeństwa np. w związku z pandemią lub wojną

Na początku stres pobudza do działania. Brak widocznych, pozytywnych skutków działa demotywująco, a w późniejszym czasie destrukcyjnie. Pojawiają się wówczas objawy psychosomatyczne. Częstym błędem jest koncentrowanie się na objawach.

Tymczasem w walce ze skutkami chronicznego stresu najważniejsze jest umiejętne radzenie sobie ze nerwami poprzez różnego rodzaju techniki relaksacyjne, suplementy diety czy też sport.

Test na stres i depresję

Na czym polega test na stres oraz depresję? Chcąc zbadać poziom stresu można wykonać test na stres. Dostępne są różne testy na stres – z kilkoma, a nawet kilkudziesięcioma pytaniami, na które należy odpowiedzieć. Wynik testu pokazuje, jaki wpływ mają nerwy na życie oraz zdrowie osoby testowanej.

W jakim celu wykonuje się testy na stres i depresję? Stres od zawsze był obecny w życiu człowieka. U ludzi pierwotnych niejednokrotnie decydował on o tym, czy przeżyją. Dziś rzadko dochodzi do sytuacji, w których reakcja na stres jest sprawą życia i śmierci – przynajmniej nie w sposób bezpośredni.

Jednak to, jak dana osoba radzi sobie ze nerwami, ma wpływ na jej osiągnięcia oraz jakość życia.

Test na poziom stresu lub depresję może być pierwszym krokiem do podjęcia decyzji o walce ze stresem poprzez relaks, naturalne środki uspokajające czy też pomoc specjalistów. Jednym z najpopularniejszych testów jest test Becka tzw. BDI (Beck Depression Inventory).

Jak radzić sobie ze stresem

Walka ze stresem polega m.in. na konfrontacji ze stresem. Co to oznacza? To uświadomienie sobie, w jakich sytuacjach oraz dlaczego reagujemy nerwowo. Sytuacje te często się powtarzają. Jedni uczą się na nie szybko reagować, inni je demonizują.

U osób słabo radzących sobie z nerwami ta sama, przykra lub stresująca sytuacja tydzień, miesiąc, czy rok później wywołuje jeszcze większe zdenerwowanie.

Analiza zdarzeń, które napawają lękiem, pomoże je wyeliminować lub ograniczyć ich wpływ m.in. na układ nerwowy. Czasami warto skorzystać z pomocy specjalistów. Posiadają oni fachową wiedzę, dzięki której mogą pomóc zrozumieć pacjentowi jego reakcję na różne zdarzenia.

Nie bez znaczenia są również:

  • odpowiednie odżywianie – dostarczenie organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych (również tj. witaminy i minerały)
  • aktywność fizyczna – podnosi poziom endorfin tzw. hormonu szczęścia
  • techniki relaksacyjne tj. medytacja, joga, muzyka relaksacyjna, pobyt na łonie natury, modlitwa
  • suplementy diety na stres zawierające witaminy (np. z grupy B), minerały (np. magnez) oraz zioła tj. melisa, rumianek, dziurawiec, chmiel, kozłek, ashwagandha
    zrezygnowanie z używek tj. kawa czy alkohol – nadmierne spożywanie kawy prowadzi do utraty magnezu, który ma ogromy wpływ na nasz układ nerwowy (u osób z dużym poziomem stresu wskazana jest suplementacja magnezem), alkohol z kolei sprzyja rozwojowi depresji

Niektórzy stosują olejek CBD. Działa on na układ nerwowy oraz mięśniowy wprawiając organizm w stan odprężania. Regularne stosowanie oleju konopnego może znacznie poprawić komfort życia.

Warto skorzystać z różnego rodzaju terapii. Aromaterapia połączona z muzykoterapią może zostać przeprowadzona samodzielnie w domu. Pomocne będą muzyka z odgłosami natury lub instrumentami tj. flet czy gongi, olejki eteryczne lub naturalne kosmetyki z zwartością olejków eterycznych tj. płyn do kąpieli czy mgiełka do ciała.

Coraz powszechniejsze w walce ze stresem stają się terapie ze zwierzętami. Dogoterapia oraz lamoterapia są stosowane zarówno u dzieci, jak i u osób starszych – z bardzo pozytywnych skutkiem.

Na stres narażona jest każda grupa wiekowa. Dlatego tak ważne jest, aby wspierać układ nerwowy i uczyć się od małego, jak skutecznie radzić sobie ze stresem.

Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoplo.pl