2

2

-1

0

Nowości

Promocje

[]

Najnowsze Artykuły
Moc witaminowa winogron

Winogrona uwielbiane przez dorosłych i dzieci. Słodki smak i kształt, czynią z nich znakomitą przekąskę. Wino, olej czy rodzynki, to nie jedyne zalety tych owoców.

Tagi
Kolagen - dlaczego jest taki ważny?
Kolagen - dlaczego jest taki ważny?

Kolagen dla skóry i nie tylko


Spis treści


Kolagen to substancja, która występuje w ciele każdego z nas. Niestety jednak po 25 roku życia, jego produkcja zanika. W związku z tym warto stosować suplementację. W poniższym artykule podpowiadamy, jakie są skutki niedoboru kolagenu i jak stosować jego suplementację.

Kolagen – co to takiego?

Kolagen to rodzaj białka, które powstaje w organizmie każdego człowieka. Stanowi ok. 30% wszystkich białek w ciele człowieka. Jako jeden z podstawowych elementów tkanki łącznej, tworzy swojego rodzaju spoiwo, łączące ze sobą komórki.

Kolagen znajduje się w mięśniach, narządach, kościach, skórze i włosach.

Kolagen – budowa

Kolagen tworzą tzw. liny, czyli struktury prawoskrętne i rozciągnięte superhelisy stworzone przez 3 lewoskrętne łańcuchy polipeptydowe, które się na nie nawinęły.

W każdym takim łańcuchu znajduje się aż 1050 aminokwasów, w tym: glicyna (30%) oraz kwasy iminokarboksylowe (20-25%).

Każda potrójna helisa, nazywana tropokolaganem, ma długość 300 nm. Na jej krańcach umieszczone są telopeptydy, które odpowiadają za immunogenność białka. Struktury te są bardzo wytrzymałe – ulegają degradacji jedynie pod wpływem kolagenozy.

Co niszczy kolagen w organizmie?

Produkcja kolagenu, nazywanego również hormonem młodości, niestety spada po 25-30 r.ż., aż finalnie zanika w okolicach 60 r.ż.

Co więcej, proces ten może znacznie przyspieszyć, np. pod wpływem złej diety, stresu, papierosów, ekspozycji na słońce, smogu itp. Na proces degradacji kolagenu wpływa także chorobą nazywaną kolaganozą.

Kolagenoza

Kolagenoza to nazwa grupy, do której zalicza się układowe choroby tkanki łącznej. Schorzenia te mają charakter autoimmunizacyjny – organizm samoistnie zwalcza własne komórki.

Choroba ta wymaga leczenia farmakologicznego, a jej zdiagnozowanie przeprowadzenia specjalistycznych badań.

Przyczyny niedoboru kolagenu

Degradacja kolagenu może postępować tym szybciej, im większe są jego niedobory. To z kolei może być wywołane złą dietą, stresem, używkami itp. Niedobór kolagenu może być także spowodowany długotrwałym odwodnieniem organizmu.

Ryzyko niedoboru tej substancji grozi również osobom o niskiej aktywności fizycznej.

Badanie poziomu kolagenu

Poziomu kolagenu stwierdzić można na podstawie badania stężenia ICTP. Jest to badanie krwi i służy zmierzeniu poziomu przemian kolagenu. Najczęściej wykonuje się je w przypadku pacjentów z chorobami nowotworami, zaburzeniami tarczycy oraz osteoporozą.

Objawy niedoboru kolagenu w organizmie

Piersze objawy niedoboru kolagenu zauważyć można na twarzy, dekolcie i szyi. Oznaki starzenia się skóry są widoczne na pierwszy rzut oka. Skóra pozbawiona kolagenu, traci elastyczność, pojawiają się zmarszczki.

Brak kolagenu przekłąda się również na wygląd włosów i paznokci, które stają się bardziej łamliwe. Bardzo często objawom tym towarzyszą także bóle i choroby stawów.

Kiedy i jak uzupełniać niedobór kolagenu?

Po zaobserwowaniu któregoś z ww objawów, warto dostarczyć organizmowi większych ilości kolagenu. Pomóc w tym może odpowiednia dieta oraz suplementacja.

Zdrowa dieta

Kolagen to substancja, która występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego. Największa ilość kolagenu znajduje się w m.in. w:

  • Podrobach;
  • Galarecie;
  • Galaretkach;
  • Żelatynie spożywczej;
  • Kurzych łapkach.

Ponadto kolagen znajduje się również w produktach, zawierających koenzym Q10. Są to m.in.:

  • Rośliny strączkowe;
  • Ryby;
  • Kiełki pszenicy.

Suplementy diety

Biorąc pod uwagę, że kolagen znajduje się głównie w produktach o dużej zawartości tłuszczu, coraz częściej stosowana jest suplementacja. Decydując się na suplementację, warto wiedzieć, że istnieją 2 rodzaje kolagenu.

Są to:

  • Kolagen typu I ‒ zawiera aż 90% białek kolagenowych, przez co jest bardziej wartościowy;
  • Kolagen typu II ‒ polecany osobom z problemami stawów.

Suplementy zdiety z kolagenem dostępne są także w kilku postaciach: tabletkach, napojach, kremach. Niekiedy działanie preparatów ukierunkowane jest na leczenie konkretnych schorzeń, np. kolagen na stawy, skórę, włosy itp.

Warto również sięgnąć po suplementy zawierające witaminę C, która wspomaga przyswajanie kolagenu przez organizm.

Kolagen, a skóra

Kolagen to substancja, która zapewnia skórze młodego wyglądu oraz jędrności. Dodatkowo wpływa na także na właściwe nawilżenie skóry. Kolagen przyspiesza proces regeneracji, dzięki czemu rany i oparzenia goją się szybciej.

Skóra o dużej ilości kolagenu wygląda zdrowo i jest mniej podatna na zmarszczki.

Kolagen, a paznokcie

Kolagen to także jeden z podstawowych składników paznokci. Substancja ta odpowiada za twardość płytki paznokci. Dlatego też u osób, które zmagają się z jego niedoborem, paznokcie łamią się szybciej.

Kolagen, a włosy

Kolagen działa odżywczo na cebulki włosów, przyspieszając ich prawidłowy wzrost oraz regenerację. Regularna suplementacja kolagenu sprawia, że włosy stają się grubsze, mocniejsze oraz bardziej lśniące. Przestają się tak często łamać i wypadać.

Kolagen, a stawy

Suplementy zawierające kolagen wpływają korzystnie na pracę stawów i mogą również wykazywać łagodne działanie przeciwbólowe. Substancja ta ma także silne właściwości przeciwzapalne. Zażywanie kolagenu chroni przed stanami zapalnymi, powstawaniem urazów i kontuzji.

Kolagen, a mocne kości

Badania ostatnich lat dowodzą, że kolagen w suplementach może zapobiegać degradacji kości, która polega na pogorszeniu się ich gęstości i elastyczności.

Suplementacja kolagenem przyspiesza regenerację kości oraz łagodzi bóle, które towarzyszą chorobie zwyrodnieniowej.

Kolagen, a układ trawienny

Dzięki zawartości glicyny kolagen pozytywnie wpływa na pracę układu trawiennego, substancja ta pobudza żołądek do prawidłowego trawienia. Dodatkowo wspomaga lepsze wchłanianie się aminokwasów oraz przyspiesza trawienie innych składników odżywczych.

Kolagen, a masa mięśniowa

Najnowsze badania dowodzą, że kolagen może mieć pozytywny wpływ na zwiększenie masy mięśniowej.

Jest tak ponieważ przyspiesza on produkcję białek, głównego budulca mięśni. Kolagen przyspiesza również spalanie tłuszczu, co pomaga w zbudowaniu zdrowej masy mięśniowej.

Kolagen, a samopoczucie

Kolagen ma także korzystny wpływ na sen. Przyspiesza regenerację organizmu, co sprzyja odbudowie mięśni. Wyższy poziom kolagenu pozytywnie wpływa na libido oraz ogólne samopoczucie.

Kolagen dla wegan i wegetarian

Znaczna część dostępnych na rynku suplementów powstaje w oparciu o białko zwierzęce. Pojawiają się jednak suplementy z kolagenem dla wegetarian i wegan.

Czy warto je stosować?

Oczywiście, że tak. Niestety nawet najlepsza dieta oparta wyłącznie na produktach roślinnych, jest w stanie dostarczyć organizmowi jedynie 0,1% aminokwasów, które są potrzebne do produkcji kolagenu.

Szczególnie ważna jest genisteina, która jest jednym z podstawowych składników suplementów dla wegan i wegetarian.

Suplementacja kolagenu - dla kogo?

suplementy kolagenowe

Stosowanie suplementów z kolagenem poleca się nie tylko seniorom i osobom, zmagającym się z częstymi urazami. Suplementy kolagenowe wskazane są również dla sportowców i osób aktywnych fizycznie.

Suplementację poleca się także w celu poprawy wyglądu i kondycji włosów, paznokci i skóry.


Zobacz produkt

witamina C z kolagenem

Witamina C z kolagenem


 

Kolagen - stosowanie

Zalecana dzienna dawka kolagenu wynosi nawet do 10 g. Dawki tej nie należy przekraczać. Pełne efekty suplementacji kolagenem widoczne są po upływie około 3 miesięcy.

Suplementy kolagenowe warto łączyć z zażywaniem witaminy C i E, która zapobiega sztywnieniu włókien kolagenowych. W okresie stosowania suplementów zawierazjących kolagen, zaleca się spożywanie nie mniej niż 1,5 - 2 l wody dziennie.

Kolagen po treningu

Suplementy z kolagenem zwiększają ruchomość stawów oraz podnoszą efektywność treningów. Co najważniejsze, chronią one przed powstawaniem kontuzji, ścieraniem się stawów oraz uszkadzaniami wiązadeł.

Dlatego też warto przyjmować go po zakończonym treningu. Suplementy z kolagenem przyspieszą regenerację organizmu.

Kolagen po opalaniu

Najnowsze badania wskazują, że promieniowanie słoneczne niekorzystnie wpływa na poziom kolagenu. W konsekwencji powstają procesy fotostarzenia się komórek.

Osoby spędzające dużo czasu an słońcu, lub korzystające z solarium, są zagrożone większą podatnością na powstawanie zmarszczek. Po zakończonym opalania warto zastosować kolagen. Zwłaszcza jeżeli na skórze pojawiły się oparzenia słoneczne.

Kolagen – przeciwwskazania

Kolagen jest substancją całkowicie naturalną, która powstaje w każdym żywym organizmie. Jest on dobrze przyswajalny, dlatego też ciężko o przeciwwskazania do jego stosowania.

Stosowania suplementów kolagenowych, nie zaleca się jednak kobietom w ciąży oraz matkom karmiącym piersią. Suplementów z kolagenem nie powinny także stosować osoby, które po zażyciu produktu zauważyły występowanie działań niepożądanych.

Kolagen – skutki uboczne

Suplementy kolagenowe, jak w przypadku każdego innego związku mogą powodować skutki uboczne.

Warto pamiętać, iż kolagen to substancja naturalna, w związku z czym nie zagraża życiu człowieka. Nie należy jednak przekraczać dozwolonej dawki dziennej.

Do najczęściej pojawiających się skutków ubocznych zaliczyć należą:

  • Poczucie osłabienia;
  • Bóle mięśni i stawów;
  • Problemy z wypróżnianiem;
  • Nadwrażliwość pokarmowa;
  • Reakcje alergiczne;

Niekiedy występuje również nieprzyjemny zapach i smak w jamie ustnej. Objawy te mogą się pojawić u osób, które przedawkowały stosowanie kolagenu.

Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoplo.pl