Szukaj

Kiedy w organizmie brakuje elektrolitów?

Magdalena, 5 sierpień 2021
Kiedy w organizmie brakuje elektrolitów?

Elektrolity odgrywają w naszym organizmie niezwykle ważną rolę. biorą one udział w wielu procesach, wspomagają pracę serca, układu nerwowego i ruchowego. Ich niedobór może stać się przyczyną poważnych problemów ze zdrowiem. Jak rozpoznać niedobór elektrolitów i jak można je uzupełnić?

Czym są elektrolity?

Elektrolity to nic innego, jak jony soli, które pod postacią płynów znajdują się w ciele każdego człowieka. Mowa tu m.in. o krwi, osoczu i innych płynach, które krążą w ludzkim ciele.

Jaka jest ich funkcja? Elektrolity odpowiedzialne są m.in. za pracę mózgu, mięśni oraz naszych narządów. Bez nich nie byłoby możliwe przekazywanie impulsów elektrycznych, które poprzez neurony trafiają do innych komórek. Do najpopularniejszych z nich należą:

  • Sód – odpowiada za prawidłowe nawodnienie komórek
  • Wapń – przewodzi impulsy elektryczne w neuronach
  • Magnez – reguluje pracę układu nerwowego, mięśniowego oraz metabolizm
  • Fosforany – wspomagają pracę nerek, wątroby i tarczycy
  • Potas – reguluje ciśnienie krwi oraz pracę serca i mięśni

Równie ważnym elektrolitem są chlorki, których aniony odpowiadają za utrzymanie równowagi kwasowo–zasadowej organizmu. Dodatkowo pobudzają one żołądek do wytwarzania oraz kwasu solnego, co przyspiesza procesy trawienne.

Dlaczego tracimy elektrolity?

Niestety elektrolity pojawiają w naszym ciele, po czym niemalże od razu zostają rozłożone i zanikają. Dlatego też należy je regularnie uzupełniać. Najwięcej z nich traci się w trakcie dużych upałów. Dzieje się tak również pod wpływem zbyt intensywnej aktywności fizycznej. Na utratę elektrolitów wpływają także przeziębienia i infekcje na tle wirusowym. U osób z gorączką, wymiotami oraz biegunką poziom elektrolitów zmniejsza się. Ich ilość drastycznie zmniejsza się także po spożyciu alkoholu i innych używek.

Niedobór elektrolitów i jego objawy

Ich niedobór potrafi wywołać w organizmie ogromne spustoszenie. Do najczęstszych z objawów należą m.in.:

  • Bóle i zawroty głowy
  • Skurcze mięśni
  • Powstawanie obrzęków
  • Problemy z tętnem
  • Występowanie biegunki lub zaparć
  • Nudności, poczucie senności i chronicznego zmęczenia
  • Omdlenia i problemy z poruszaniem się
  • Rozdrażnienie i złe samopoczucie
  • Występowanie zaburzeń pracy serca
  • Większa podatność na złamania
  • Dezorientacja
  • Odwodnienie
  • Uzupełnianie elektrolitów

Na szczęście niedobór elektrolitów w organizmie można rozwiązać. Najskuteczniejszym sposobem jest zdrowa dieta, która bogata jest w minerały i witaminy.

W tym celu należy regularnie spożywać owoce i warzywa takie jak: szpinak, jarmuż, brokuły, ziemniaki, awokado, pomidory, pomarańcze, truskawki, banany, migdały, suszone morele oraz pestki dyni. Bardzo dużo minerałów znajduje się także w mięsie z indyka oraz soli (sód), oliwkach (chlorki) oraz w sardynkach (wapń).

Regularne nawadnianie

Na regulację poziomu elektrolitów korzystnie wpływa także częste uzupełnianie płynów. Osobom uprawiającym sporty zaleca się spożycie 2 szklanek wody na minimum 2 godziny przed przystąpieniem do treningu.

Wodę należy spożywać w trakcie jego trwania oraz po zakończeniu. Odradza się jednak spożywania napojów gazowanych i słodkich, które tylko zwiększają uczucie pragnienia. Najskuteczniejsza okazuje się woda mineralna, która świetnie nawadnia, a w dodatku jest najtańsza ze wszystkich innych napojów.

Zamiennie można stosować również:

  • Wodę kokosową – posiada ona niski indeks glikemiczny oraz jest źródłem wielu cennych minerałów. Skutecznie orzeźwia, jest smaczna i posiada podobny do osocza w naszej krwi skład chemiczny. W dodatku obniża ciśnienie krwi i redukuje poziom szkodliwego cholesterolu
  • Soki pomidorowe – bogate w potas, sód oraz witaminy
  • Woda wysoko zmineralizowana – na uwagę zasługują zwłaszcza te, które zawierają min. 50 mg/l jonów magnezu, 150 mg/l jonów wapnia oraz nie więcej niż 1500 mg/l jonów sodu i chloru
  • Napoje izotoniczne – w tym również domowe izotoniki, które można przygotować poprzez dodanie do wody szczypty soli, soku z cytryny oraz odrobiny miodu

Jeżeli jednak po ich zastosowaniu dalej nie odczuwasz poprawy, warto sięgnąć po suplementy.



Zobacz produkt w naszym sklepie: Elektrolity z probiotykiem Labor - produkt wegański



Niedobór elektrolitów, a suplementacja

Wśród dostępnych na rynku elektrolitów największą popularnością cieszą się m.in. elektrolity do rozpuszczania w saszetkach.

Po otworzeniu wystarczy jedynie dodać je do wody, a następnie poczekać, aż ulegną całkowitemu rozpuszczeniu. Saszetki są łatwe i wygodne w użyciu. Ze względu na ich kompaktowe kształty można zabrać je ze sobą wszędzie. Nic więc dziwnego, że szczególnie upodobali je sobie sportowcy oraz osoby aktywne fizycznie.

Ze względu na słodkawy smak są one również lubiane przez wiele dzieci. Inna popularną formą przyjmowania elektrolitów są tabletki musujące, które rozpuszczają się w wodzie.

Jakich napojów unikać?

Na końcu warto również wspomnieć o tym, że w przypadku niedoboru elektrolitów nie poleca się stosowania słodkich i gazowanych napojów. Są źródłem pustych kalorii, praktycznie nie zawierają minerałów, a zawarte w nich cukry jedynie potęgują poczucie pragnienia. Odradza się także nadużywania alkoholu, który odpowiedzialny jest za zatrzymanie produkcji wazopresyny w organizmie. Jest to hormon, który odpowiada za pobudzanie resorpcji zwrotnej wody w nerkach. Dzięki temu woda nie jest nadmiernie z organizmu wydalana.

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów